Arto Satosen viikkoviesti – Maksuhäiriömerkintä poistuu velkansa maksaneilta vihdoinkin

Arvoisa lukija, 

Korona jatkuu. Pirkanmaallakin on nyt ollut suurempia tartuntamääriä. Onneksi samaan aikaan myös rokotukset etenevät ja joka kymmenes on saanut rokotteen. Mukana yli 80-vuotiaiden lisäksi myös nuorempia riskiryhmäläisiä. EU:n eilen hyväksymä Johnson&Johnsonin rokote helpottaa tilannetta, koska siitä riittää yksi annos. Rokottaminen näkyy jo nyt kuolleiden määrän kasvun hiipumisena, mutta ei vielä isossa kuvassa tartuntamäärissä. Vähän on siis vielä jaksettava. 

Tämä viesti keskittyy kahteen asiaan. Eduskuntaan on tulossa esitys maksuhäiriömerkintöjen nopeasta poistamisesta sen jälkeen, kun velka on maksettu. Toisena asiana on maakuntavero, josta valmistui parlamentaarisen työryhmän työ. 

MAKSUHÄIRIÖMERKINTÄ POISTUU VELKANSA MAKSANEILTA VIHDOINKIN

 

Eduskuntaan on tulossa hallituksen esitys, jolla maksuhäiriömerkintä poistuu velkansa maksaneilta kuukaudessa. Nykyisin maksuhäiriömerkintä säilyy velkarekisterissä jopa kaksi vuotta, vaikka velka on suoritettu. Tämä on täysin kohtuuton tilanne velkansa maksaneelle, koska maksuhäiriömerkintä hankaloittaa monin tavoin elämää. 

 

Kyse on isosta asiasta, koska vuoden 2020 lopussa 392 200 suomalaisella oli maksuhäiriömerkintä ja 25-34 vuotiaista jopa 16 prosentilla. Ylivelkaantuminen on erittäin iso ongelma. Se muodostaa myös kannustinloukun, koska ulosoton kohteena oleva saa ainoastaan suojaosan palkastaan käteen. Tätäkin asiaa on onneksi viime aikoina hieman helpotettu. Toki lähtökohtana pitää olla, että velat pitää maksaa. Kansalaismoraalin vuoksi on kuitenkin oikein, että ei pidetä löysässä hirressä niitä, jotka ovat velkansa hoitaneet. 

 

Maksuhäirintämerkinnän välittömässä poistamisesta velkansa maksaneiden osalta on tehty useita lakialoitteita yli puoluerajojen eduskunnassa. Asiassa ovat erityisen aktiivisia olleet Jari Myllykoski ja Joakim Strand. Olen myös Kokoomuksen edustajana ollut keräämässä nimiä näihin aloitteisiin ja olen siten todella tyytyväinen, että tämä asia nyt etenee. 

 

Ylivelkaantuminen tulee entisestään lisääntymään Koronan ja koronarajoitusten vuoksi. Korona tulee aiheuttamaan konkursseja, työttömyyttä, lomautuksia ja yritysten lopettamisia. Vähintään kymmenet tuhannet ihmiset ovat joutuneet taloudellisiin vaikeuksiin, koska eivät voi harjoittaa ammattiaan koronarajoitusten vuoksi tai tarve heidän tekemälleen työlle on merkittävästi vähentynyt. On äärimmäisen tärkeää, että Koronan vuoksi vaikeuksiin joutuneet selviävät tämän ajan yli. Tarvetta on siten muuttaa myös konkurssilainsäädäntöä, jotta uusi alku tulee yrittäjille helpommaksi. 

 

JYRKKÄ EI MAAKUNTAVEROLLE

 

Valtionvarainministeriön asettama parlamentaarinen maakuntaverokomitea antoi mietintönsä eilen. Mietintö oli erimielinen. Kokoomus vastustaa maakuntaveroa yksiselitteisesti. Sinänsä Esko Kivirannan (KESK) johtama työryhmä ei suoraan esitä maakuntaveron välitöntä käyttöönottoa, eikä pidä sitä vielä ajankohtaisesta, mutta jättää maakuntaverolle portin auki. Huolestuttavinta oli kuitenkin valtionvarainministeri Matti Vanhasen vastaus, jossa hän totesi, että maakuntaveron valmistelua on jatkettava. 

 

Komitea on tarkastellut asiaa laaja-alaisesti ja esittää hyviä argumentteja myös sen puolesta miksi maakuntavero ei ole toimiva järjestelmä. Tärkein havainto on se, että maakuntavero perittäisiin ansiotulosta eli olisi siis nykyisen kunnallisveron tyyppinen. Tämä johtaisi valtaviin alueellisiin eroihin verotuksessa eli veron suuruus riippuisi siitä missä päin Suomea asuu. Arvioiden mukaan vain Uusimaa voisi laskea maakuntaveroa lähtötasosta; kaikki muut maakunnat joutuisivat nostamaan veroja. Joka tapauksessa maakuntien välisiä tuloeroja jouduttaisiin tasaamaan verotulojentasauksella, jolloin maakuntavero olisi itse asiassa aika lähellä valtion verotusta. Valtionveroa kerätään monista muistakin kohteista kuin vain ansiotuloista, joten maakuntaverosta luopuminen mahdollista saman rahan keräämisen useammasta lähteestä. 

 

Maakuntaveron suurin haaste on, että se hyvin todennäköisesti se johtaa kokonaisveroasteen nousuun. Jos maakuntavero tulee, niin sekä kunnat, että maakunnat voivat korottaa veroja. Kokonaistaloudellisesti ongelma on, että veronkorotukset painottuvat nimenomaan ansiotuloveroon, mikä on kaikkein haitallisinta työnteon kannustavuuden näkökulmasta.

 

Siksi Kokoomuksen vastaus maakuntaverolle on EI ja jyrkkä EI. 

 

Hyvää viikonloppua toivottaen!

 

Arto

Arto Satonen

Olen 51-vuotias kansanedustaja Sastamalasta. Toimin tällä hetkellä EU-asioiden parissa suuren valiokunnan puheenjohtajana. Olen myös Pirkanmaan kansanedustajien puheenjohtaja. Aiemmin olen toiminut eduskunnan varapuhemiehenä ja Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajana.

Arto Satonen

Olen 51-vuotias kansanedustaja Sastamalasta. Toimin tällä hetkellä EU-asioiden parissa suuren valiokunnan puheenjohtajana. Olen myös Pirkanmaan kansanedustajien puheenjohtaja. Aiemmin olen toiminut eduskunnan varapuhemiehenä ja Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajana.