|
23.9.2023

Arto Satosen viikkoviesti – Työmarkkinoilla maltti on valttia

Arvoisa lukija,

Takana on kiireinen viikko. Hallitus sai tiistaina valmiiksi vuoden 2024 budjettiesityksensä ja viikon lopulla ovat työmarkkina-asiat olleet esillä, kun SAK aloitti omat toimensa. Näistä aiheista tässä viestissä.

BUDJETTI: SYVÄLLÄ UIDAAN, LAIVAA ON KÄÄNNETTÄVÄ!

Suomen valtion taloustilanne on hyvin huolestuttava. Ensi vuonna uutta velkaa joudutaan ottamaan 11,5 miljardia, vaikka Orpon hallitus on jo aloittanut talouden sopeuttamistoimet. Velan kasvun syynä ovat kohonneet korkomenot, soten vaatimat lisäpanokset, Ukrainan sodan aiheuttamat menot ja panostukset puolustusvoimiin, sekä pienentyneet verotulot.

Suomen talouden tilanne poikkeaa täysin muista pohjoismaista. Esimerkiksi Tanskalla ja Ruotsilla on velkaa puolet vähemmän, eikä velka ole edes kasvamassa.  Työllisyysaste on myös muissa Pohjoismaissa Suomea korkeampi. Tilanne on siis aidosti paha. Suomi on vajoamassa EU:n velkaantuneimpien maiden joukkoon. Työllisyysuudistuksilla ja julkisen talouden korjausliikkeellä on siten kiire. Orpon hallituksen ohjelman täytäntöönpanolla Suomen julkista taloutta oikaistaan vuositasolla 6 miljardilla v. 2027 mennessä, kun kaikki uudistukset saadaan voimaan.

Eduskunnassa vasemmisto-oppositio arvostelee joka ainoaa leikkausta. On sitten kyse asumistuesta, indeksien jäädytyksestä, työttömyysturvan uudistamisesta tai terveydenhoidon lakien voimaantulon siirtymisestä. Puhe alkaa useimmiten huolella Suomen talouden tilasta, mutta päättyy aina siihen, miksi juuri tämä leikkaus on vahingollinen. Todella mielenkiintoista on nähdä opposition vaihtoehtobudjetit.

Budjetissa pidettiin tiukkaa linjaa ja lähinnä vain hallitusohjelmaan kirjatut hankkeet etenivät. Erityisen ilahduttavia pirkanmaalaisittain olivat panostukset Tampereen ratapihaan ja pääradalle. Pelkästään ratapihassa kyse on 163 miljoonan euron panostuksesta. Se on merkittävä hanke, joka palvelee koko Suomen junaliikennettä, Pirkanmaan lähiliikennettä ja Tampereen kehittämistä. Kyse on ilmeisesti euromäärältään suurimmasta Tampereelle koskaan suunnatusta valtion panostuksesta.

Tuntuvat panostukset tieliikenteen puolella tehdään korjausvelan kiinni kuromiseen. Siitä huolimatta huonokuntoisia teitä riittää jatkossakin. Isoja tieliikenneinvestointeja ei tässä budjetissa vielä käynnistetty. Pirkanmaalla pitkään odotettu ja tuiki tarpeellinen Vt 9 välillä Tampere-Orivesi jää siten vielä odottamaan rahoituspäätöstä.

TYÖMARKKINOILLA MALTTI ON VALTTIA

SAK on ensi viikolla aloittamassa omia toimikaan hallitusta vastaan. Mielenilmaukset kuuluvat demokratiaan ja niitä on ollut monista asioista kaikkia hallituksia vastaan. Niitä saa kukin omalla ajallaan tehdä niin paljon kuin haluaa.

Ulosmarssit ja töiden keskeyttämiset ovat lyhyissä toimenpiteissä laillisia, mutta niitä kannattaisi kahdesti harkita. Toimet kohdistuvat omaan työnantajaan eli omaan palkanmaksajaan, joka ei ole millään tavalla vastuussa työmarkkinoiden uudistamisesta. Niistä on vastuussa hallitus, joka vaaleissa saadulla mandaatilla on velvollinen hoitamaan Suomen asioita siten, että julkinen talous kestää ja Suomi on myös nuorille ja tuleville sukupolville pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta.

Orpon hallituksen tavoittelemat 100 000 työpaikkaa ovat välttämätön osa talouden tervehdyttämistä. Tämä tavoite on mahdollista saavuttaa tekemällä työn tekeminen ja työn teettäminen kannattavammaksi, sekä kehittämällä TE-palveluita. Tätä kokonaisuutta avaan Kansantaloustieteen oppitunti -videolla https://www.satonen.fi/kansantalouden-oppitunnit/kansantaloustieteen-oppitunti-100-000-tyopaikkaa/

Palkansaajapuoli on usein esittänyt kysymyksen, miksi työmarkkinauudistuksista ei neuvoteltu ensin, vaan hallitus kirjasi ne hallitusneuvotteluissa jo suoraan ohjelmaansa. Hallitus käy jatkuvaa vuoropuhelua työmarkkinaosapuolten kanssa. Uudistusten valmistelua varten perustetuissa kolmikantaisissa ryhmissä on mahdollisuus täsmentää hallituksen esityksiä ja esittää omia ratkaisumalleja. Kuuntelemme ehdotuksia herkällä korvalla, jos ne saavuttavat asetetun tavoitteen ja ovat työmarkkinapöydässä yhteisesti kannatettuja.


On kuitenkin niin, että työmarkkinaosapuolilla ei voi neuvotteluissa olla veto-oikeutta. Ei voi vain sanoa, että mikään ei käy ja olla esittämättä mitään tilalle. Se ei ole neuvottelua. Toisin kuin Rinteen hallitus, Orpon hallitus kokee vastuukseen ja velvollisuudekseen saattaa Suomen talouden kuntoon ja olennainen keino siihen on toimivammat työmarkkinat.

Hallitus on valmis käymään vuoropuhelua ay-liikkeen suuntaan, mutta se edellyttää sitoutumista taloudelliseen realismiin ja yhteisiin tavoitteisiin. Tekemättä jättäminen ei ole mikään vaihtoehto.

Hyvää viikonloppua toivottaen!

Arto Satonen

Arto Satonen

Olen viisikymppinen kansanedustaja Sastamalasta. Toimin tällä hetkellä työministerinä Orpon hallituksessa. Aiemmin olen toiminut eduskunnan varapuhemiehenä ja Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajana. Olen toiminut lukuisissa eduskunnan valiokunnissa, puheenjohtajana suuressa valiokunnassa, työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa sekä liikenne- ja viestintävaliokunnassa. Lisäksi olen toiminut Yleisradio Oy:n hallintoneuvoston sekä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin valtuuston puheenjohtajana.