Arvoisa lukija,
Tällä viikolla eduskunnassa on ollut esillä erityisesti EU:n ennallistamisasetus. Lisäksi on puhuttu myös ilmastopaneelin ehdotuksesta kansallisesta liikenteen päästökaupasta, joka edelleen nostaisi bensiinin ja dieselin hintaa ja olisi järkytys monille tässä tilanteessa.
Palaan tähän asiaan viestin lopussa.
Ennallistaminen toisi toteutuessaan Suomelle 930 miljoonan euron vuosittaiset kustannukset ja lisäksi vaikeuttaisi merkittävästi maa -ja metsätaloutta. Kokoomuksen johdolla koko oppositio jätti ennallistamisesta ja huonosta EU-vaikuttamisesta hallitukselle välikysymyksen.
Ennallistamista on käsitelty useissa eduskunnan valiokunnissa. Rintamalinjat ovat muotoutuneet siten, että SDP, Keskusta ja RKP ovat tulleet Kokoomuksen ja KD:n rinnalle vastustamaan asetusta ja irtaantuneet valtioneuvoston kannasta. Vihreät ja Vasemmistoliitto ovat Valtioneuvoston kannalla ja PS esittää omiaan, mikä ei kuitenkaan käytännössä eroa enemmistön näkemyksistä.
Maa -ja metsätalousvaliokunta, johon kuulun, antoi ennallistamisesta kaikkein tiukimman lausunnon. Valiokunta esittää, että valtioneuvoston kannasta poiketen Suomen ei tule hyväksyä asetusehdotusta, jossa metsäpoliittista päätösvaltaa siirretään komissiolle, eduskunnan budjettivaltaa rajoitetaan ja omaisuudensuojaa heikennetään. Hyvin selvää tekstiä. Seuraavaksi asia siirtyy suureen valiokuntaan, joka määrittelee eduskunnan lopullisen kannan.
Tässä linkki Aamulehden tekemään haastatteluni ennallistamisesta https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000009162435.html?fbclid=IwAR0IVSZnOhfXvwpp_5oeT_OnIAf0qk7TX-h4xZ6sfwUaV9W4ouaD_8seYac
METSÄTILAISUUS PETRI SARVAMAAN KANSSA TAMPEREELLA ASTORISSA 9.11. klo 11-13
Ennallistamisesta ja muista ajankohtaisista metsien edunvalvonta-asioista käyn läpi metsäseminaarissa, jossa puhuu myös europarlamentaarikko Petri Sarvamaa ja lisäksi kommentoivat myös MTK:n Marko Mäki-Hakola ja Pirkanmaan MHY:n Antti Teivaala.
Tervetuloa mukaan, ilmoittautumiset vastaamalla tähän viestiin tai noora.kalli@eduskunta.fi.
PETTERI ORPO SASTAMALASSA 5.11. FUNKKIKSELLA KLO 11
Pidän Sastamalan Funkkis-talossa tilaisuuden 5.11, jossa puhuu Kokoomuksen puheenjohtaja ja pääministeriehdokas Petteri Orpo. Samalla kerron myös omista teemoistani kevään vaaleihin liittyen. Tervetuloa!
Ilmoittautua voi vastaamalla tähän viestiin tai laittamalla viestiä Nooralle: noora.kalli@eduskunta.fi
EHDOTUS KANSALLISESTA PÄÄSTÖKAUPASTA KUMOTTAVA – KANSAN SIETOKYVYLLÄ ON RAJANSA
Ilmastopaneeli hätkähdytti monia suomalaisia ehdottamalla kansallista liikenteen päästökauppaa vuodesta 2026 alkaen, minkä arvioitaisiin nostavan bensiinin ja dieselin hintaa nykyisestä vielä 34 sentillä litraa kohden. Ilmastopaneelin tavoitteena on edelleen painaa alas liikenteen päästöjä ja usko hinnannousun vaikutuksiin ihmisten ajamiseen on vahva.
En tiedä enää pitäisikö itkeä vai nauraa. Kun Suomessa jo nyt maksetaan reilusti yli 2 euron litrahintoja bensiinistä ja dieselistä, niin kuvittelevatko ilmastopaneelin edustajat, että vielä ajetaan paljon huvikseen? Uskon, että hinnanoston aikaansaama käyttäytymisvaikutus on jo pitkälti saavutettu. Se näkyy esimerkiksi siinä kuinka täynnä junat jo nyt ovat.
On myös täysin epärealistista kuvitella, että siirtyminen sähköautoihin tapahtuisi nopeasti. Hyvin moni suomalainen ajaa vanhalla diesel- tai bensa-autolla, jonka arvo on muutamia tuhansia euroja. Sähköautoja ei käytännössä saa kuin uutena ja se maksaa halvimmillaankin reilusti yli 20 000 euroa. Valtaosalle suomalaisista siirtyminen vanhasta bensa- tai diesel-autosta uuteen sähköautoon on taloudellisesti mahdoton.
Realiteetti on siis se, että suuri osa suomalaisista ei pysty siirtymään vanhasta bensa/diesel-autosta uuteen sähköautoon, vaikka kuinka haluaisi suojella ympäristöä. Ympäristöhyötykin on toki kyseenalainen ja riippuu siitä paljonko vanhalla autolla kilometrejä vuodessa ajetaan, mutta se on toinen asia. Joka tapauksessa autokannan uudistuminen kestää kauan ja se on fakta.
Toinen itsestään selvä asia on se, että monille suomalaisille oma auto on välttämättömyys. Siellä missä ei ole joukkoja, ei ole myöskään järkevää pitää toimivaa joukkoliikennettä. Maaseudulla ja pienissä kaupungeissa oma auto on usein ainoa mahdollinen kulkuväline asioiden hoidossa ja työmatkoilla. Isommissakin kaupungeissa omaa autoa tarvitsee moni työn tai esimerkiksi perheenjäsenten harrastusten vuoksi. Suomessa on siis paljon ihmisiä, joiden on pakko käyttää omaa autoa jatkossakin.
Kun nämä tosiasiat tunnustetaan ja realiteetit ymmärretään, niin ilmastopaneelin ehdotuksen kansallisesta päästökaupasta voi heittää saman tien roskakoriin. Niiden ihmisten, joilla ei tosiasiallisesti ole mitään vaihtoehtoa liikkumiselleen vanhalla bensa- tai diesel-autolla, ei pidä tuntea asiasta huonoa omaatuntoa. Puhumattakaan siitä, että heitä syyllistettäisiin.
Ympäristöasiat ovat tärkeitä ja valtaosa suomalaisista suhtautuu niihin vastuullisesti. Suurin osa tekee sen mikä on mahdollista tehdä. Mahdottomia ei kuitenkaan pidä vaatia. Poliittisten päättäjien tehtävä on huolehtia siitä, että ympäristöasioissa ei mennä kansan sietokyvyn yli.
Hyvää viikonloppua toivottaen!
Arto
Ps. Tästä asiasta kysyin myös kyselytunnilla, jonka voit katsoa tästä: https://www.facebook.com/satonen/videos/490301419707809