|
24.2.2019

Arto Satosen viikkoviesti – Autot kuuluvat teille

Arvoisa lukija,

Tällä viikolla eduskunnassa on jälleen puhuttu sotesta, josta valmistunee perustuslakivaliokunnan lausunto vielä tänään, jonka jälkeen tiedämme, ehditäänkö soteuudistus saada valmiiksi vielä tällä vaalikaudella. Palaan tähän aiheeseen seuraavassa viestissä.

Tämä viesti keskittyy hallituksen uusiin linjauksiin seksuaalirikosten torjunnassa, Kokoomuksen turvapaikkapoliittiseen kannanottoon, jota olen ollut valmistelemassa, uuteen tutkimukseen syrjäytyneiden nuorten tilanteesta ja Autot kuuluu teille-kampanjaan!

Tämän viikon opetusvideossa käsittelen aihetta Pikavipit ja mitä niille pitäisi tehdä https://www.satonen.fi/2019/02/22/kansantaloustieteen-oppitunti-pikavipit-videoblogi/

MAANANTAINA PAAPAN KAPAKKAAN – HALLITUKSEN HYVÄT JA PAHAT TEOT

Tervetuloa ensi maanantaina 25.2. Klo 18 Paapan kapakkaan, luvassa kipakka väittely aiheesta Hallituksen hyvät ja pahat teot! Lauteilla Jouni Ovaska, Pia Viitanen ja minä. Tilaisuuden juontaa alivaltiosihteeristä tunnettu Jyrki Liikka.

TIUKKA LINJA SEKSUAALIRIKOLLISUUTEEN

Oulun ja Helsingin nuoriin kohdistuneiden seksuaalirikosten johdosta hallitus on päättänyt nopeasti toimista, joilla pyritään ennaltaehkäisemään vastaavia rikoksia.

Hallitus antaa lisää resursseja nettipoliisille, tästä annetaan erillinen lisätalousarvio. Näin nettipoliisi pystyy laajentamaan toimintaansa ja ennaltaehkäisemään rikoksia tehokkaammin. Tavoitteena on tehdä internet turvalliseksi lapsille.

Yhtenä kohderyhmänä ovat kielteisen päätökseen saaneet turvapaikanhakijat, jotka odottavat palautusta. Heidän valvontaa lisätään. Hallitus myös valmistelee lakimuutosta, jolla kansainvälisen suojelun asema voitaisiin lakkauttaa henkilöltä, joka on syyllistynyt törkeään rikokseen. Samalla seksuaalirikoksista annettavia tuomioita ylipäätään kiristetään.

Nämä kaikki ovat hyviä ja tärkeitä uudistuksia. Suomessa on elettävä maan lakien ja tapojen mukaan ja nuorten turvallisuudesta on huolehdittava.

TURVAPAIKANHAKU EU:n ULKORAJALTA

Kokoomus julkaisi tiistaina uuden turvapaikkapoliittisen ohjelmansa, jonka löydät täältä https://www.kokoomus.fi/kokoomuksen-visio-paremmasta-turvapaikkapolitiikasta/ .
Keskeinen ajatuksemme on, että tarvitaan eurooppalainen ratkaisu, jossa turvapaikanhaku keskitetään EU:n ulkorajalle. Nykyinen järjestelmä, jossa turvapaikanhakijat tulevat ensin laivalla yli Välimeren ja sen jälkeen vaeltavat ympäri Eurooppaa anoen turvapaikkaa eri puolilta, on kestämätön.

Kun turvapaikanhaku voidaan tehdä koordinoidusti EU:n ulkorajalla, niin silloin EU alueelle pääsevät vain ne, joilla on oikeus turvapaikkaan. Heidät voidaan sitten jakaa eri puolille Eurooppaa. Suomen tulee auttaa niitä, jotka ovat oikeasti avun tarpeessa. Voimme ottaa perheitä vastaan suoraan pakolaisleireiltä. Voimme auttaa nykyistä useampia, jos pääsemme eroon nykyistä turvapaikkajärjestelmää hyväksi käyttävistä. Nyt resurssit kuluvat turvapaikanhakuprosesseihin, valituksiin ja palautuksen järjestämiseen. Tämä ei ole järkevää kenenkään kannalta.

TYÖLLISYYS PARANEE – SYRJÄYTYNEIDEN NUORTEN MÄÄRÄ VÄHENEE

Työllisyyden kasvu näkyy nyt ilahduttavasti myös syrjäytyneiden nuorten määrässä. Hallituksen aloittaessa vuonna 2015 koulutuksen ja työn ulkopuolella oli 15,1% 20-24 vuotiaista nuorista, heistä merkittävä osa syrjäytymisvaarassa. Vuonna 2018 sama luku on pienentynyt 11,8 prosenttiin. Laskua vuodesta 2008 on 15000 nuorta. Erityisesti nuorten miesten tilanne on parantunut ja moni heistä on työllistynyt.

Tuloksen taustalla on myös se, että tähän kohderyhmään on suunnattu erityistoimia, kuten työpajatoimintaa, ohjaamotyyppisiä palveluita ja kuntoutusta. Räätälöityjä polkuja eteenpäin tarvitaan, koska monilla kohderyhmään kuuluvalla on koulu jäänyt kesken, elämänhallinnassa haasteita, luottotiedot menneet ja päihteiden kanssa ongelmia. On kuitenkin sekä inhimillisesti, että kansantaloudellisesti välttämätöntä, että NEET-nuoria ei jätetä oman onnensa nojaan. Työtä riittää edelleen, sillä tähän ryhmään kuuluvia suomalaisia nuoria on edelleen 38000.

https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/1410845/koulutuksen-ja-tyon-ulkopuolella-olevien-nuorten-osuus-vahentynyt

AUTOT KUULUVAT TEILLE

Kokoomuksen tienvarsimainos ”Autot kuuluvat teille” käynnisti aktiivisen somekeskustelun autojen roolista yhteiskunnassa. On täysin väärin syyllistää autoilijoita, koska monille henkilöauto on ainoa järkevä väline työssäkäyntiin ja asiointiin. Tämä koskee erityisesti maaseudulla ja pienissä kaupungissa asuvia, jossa joukkoliikennettä on hyvin niukasti.

On myöskin väärin syyllistää niitä ihmisiä, jotka ajavat vanhoilla autoilla pieniä määriä. Suomessa on länsi-Euroopan vanhin autokanta ja henkilöauton keskimääräinen hinta on 3600 euroa. Ei ole siis realismia kuvitella, että tämän hintaisella autoilla ajavat siirtyisivät nopeasti uusiin sähköautoihin. Joitakin tuhansia kilometrejä vuodessa ajavalle uuden auton ostaminen ei välttämättä ole ekoteko. Ympäristön kannalta voi olla parempi ajaa vanha auto loppuun. Uuden auton rakentaminen nimittäin syö myös merkittävän määrän luonnonvaroja.

Tärkeää on myös, että autolla pääsee sujuvasti liikkumaan töihin. Tämä asia on noussut vahvasti esille Tampereella, jossa kaikki sisääntulotiet ovat tukkoisia ruuhka-aikoina aamulla ja iltapäivällä. Monia täsmäinvestointeja tarvitaan, tärkeimpänä Vaitin- aron liittymä. Onkin tärkeää saada sisääntulotiet mukaan Tampereen seudun ja valtion väliseen MAL-sopimukseen, jossa voidaan yhteisesti sopia lähiraideliikenteen lisäksi myös sisääntuloteille tehtävistä investoinneista.

Tällä viikolla nousi esille Tampereen kaupungin virkamiesvalmistelussa ollut suunnitelma VT 12 Nokia- Tampereen tieluokituksen laskeminen valtatieksi ja nopeuden rajoittaminen 70 kilometriin tunnissa. Tämä sai ymmärrettävästi monilta Nokialla ja Sastamalassa aamukahvin menemään väärään kurkkuun. Huomattava asuinrakentaminen tien varteen, valoristeykset ja nopeusrajoitukset pidentäisivät huomattavasti Nokialta ja Sastamalasta Tampereelle ajavien matka-aikaa.

Tähän asiaan on löydettävissä järkevä ratkaisu siten, että Tesoman ramppia muuttamalla mahdollistetaan maltillista täydennysrakentamista rannan puolelle ilman, että moottoritiestä täytyy luopua.

Terveisin Arto

Arto Satonen

Olen viisikymppinen kansanedustaja Sastamalasta. Toimin tällä hetkellä työministerinä Orpon hallituksessa. Aiemmin olen toiminut eduskunnan varapuhemiehenä ja Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajana. Olen toiminut lukuisissa eduskunnan valiokunnissa, puheenjohtajana suuressa valiokunnassa, työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa sekä liikenne- ja viestintävaliokunnassa. Lisäksi olen toiminut Yleisradio Oy:n hallintoneuvoston sekä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin valtuuston puheenjohtajana.