Arto Satosen viikkoviesti – liikenne- ja turvallisuuspolitiikka

Arvoisa lukija,
 
Tämän viikon viesti keskittyy kolmeen asiaan: nuorille tarkoitettujen nopeusrajoitteisten autojen käyttöönottoon, uuteen 12 vuotiseen liikennesuunnitelmaan ja suojelupoliisin julkaisemaan Kansallisen turvallisuuden katsaukseen. 

MOPOAUTOJEN NOPEUS RAJOITETAAN 60 KM/ H
 
Mopoautoja korvaamaan tulevat kevytautot tulevat liikenteeseen 1.11.2019. Kyseessä on erittäin tärkeä uudistus nuorten liikenneturvallisuuden kannalta. Kevytautot ovat normaaleja autoja, joiden nopeus on rajoitettu. Ne ovat siten turvallisuudeltaan aivan eri luokassa kuin mopo-autot.
 
Liikenne-ja viestintävaliokunta käsitteli asian tällä viikolla ja päätti nopeuden rajoittamisesta 60 km/tunnissa. Tämä oli oikea päätös. Alkuperäisessä esityksessä nopeus oli rajoitettu 45 km/ tunnissa, mikä olisi tehnyt kevytautoista maanteillä liikenteen tukkoja. Luonnollisesti taajamissa myös kevytautojen on noudatettava alempia eli 30km/h tai 40 km/h rajoituksia, kuten muiden autojenkin.
 

LIIKENNEINVESTOINTEIHIN TARVITAAN ENNUSTETTAVUUTTA
 
Parlamentaarinen työryhmä on antanut ehdotuksensa 12-vuotisen valtakunnallisen liikennejärjestelmät laadintaan. Parlamentaarinen ryhmä on hahmotellut kolme vaihtoehtoista skenaariota:
 
1. Nykytilanne eli noin miljardin euron perusväylänpidon rahoitus ja alle 500 miljoonan euron kehittämisinvestoinnit vuodessa.
 
2. Vähintään 1,3 miljardin euron perusväylänpidon rahoitus, nykyisestä korotettu kehittämishankkeiden määrärahataso sekä hankeyhtiöt, hyötyjä maksaa-malli, sekä nykyistä parempi EU-rahoituksen hyödyntäminen.
 
3. Vähintään 1,3 miljardin euron perusväylänpidon rahoitus, reilu korotus kehittämishankkeiden vuosittaiseen määrärahatasoon ja huomattava hankeyhtiömallin, muiden yksityisten rahoittajien ja nykyistä paremman EU-saannin hyödyntäminen.
 
On täysin selvää, että skenaario 1 mukainen rahoitus on liian niukka teiden kunnossapidon ja uusinvestointien osalta. Hankeyhtiöiden, yksityisen rahoituksen ja EU-saannin merkitys on siten välttämätön, jotta voidaan pitää Suomen väylät kansallisen kilpailukyvyn vaatimalla tasolla.
 
Esimerkiksi Pirkanmaalle on erittäin tärkeää pääradan Helsinki – Tampere – Seinäjoki välin kehittäminen. Tämä asia on edennyt Euroopan unionissa ja pääradalle kohdistuviin investointeihin on mahdollista saada 30% EU tukea. Tampereen kasvun myötä liikenne ruuhkautui myös kaikilla sisääntuloväylillä, sen vuoksi tarvitsemme investointeja myös valtateille 3,9, 11 ja 12. Näistä kiireellisimpiä ovat Hämeenkyrön ohitustie, jossa suunnittelu on jo tehty, sekä VT 9n nelikaistaistaminen välillä Tampere-Orivesi.
 

SUOJELUPOLIISI JULKAISI KORUTTOMAN TURVALLISUUSKATSAUKSEN
 
Suojelupoliisi julkaisi 10.12. kansallisen turvallisuuden katsauksen, mikä on korutonta luettavaa.
 
1. VIERAIDEN VALTIOIDEN SUOMEEN KOHDISTAMA TIEDUSTELU JATKUU AKTIIVISENA
–  Kybervakoilu ja hyökkäykset kohdistuvat yhä useammin kohdeorganisaatioiden lähellä oleviin, vähemmän tietoturvatietoisiin toimijoihin.
–  Suomeen on sijoitettu pysyvästi useita kymmeniä ulkomaisten tiedustelupalveluiden työntekijöitä.
–  Erityisesti pyritään vaikuttamaan poliittiseen päätöksentekoon.
–  Kiinnostus kohdistuu myös suomalaiseen teknologiaan ja siihen liittyvään osaamiseen.
 
2. TERRORISMI
–  Terrorismin uhka säilyy neliportaisella asteikolla tasolla kaksi.
–  On todennäköistä, että Suomesta yritetään värvätä lisää kannattajia terrorismia tukeviin organisaatioihin.
–  Huomioitavaa on, että järjestöjen tukiverkostot pystyvät mahdollisesti operatiiviseen toimintaan.
 
3. HYBRIDIVAIKUTTAMINEN
– Valtiollisilla toimijoilla  voidaan katsoa olevan valmius käyttää voimakkaitakin keinoja tavoitteidensa edistämiseen.
– Suomi on aktiivisen vaikuttamisen kohde, vaikuttaminen on laajaa ja monimuotoista.
– Suomeen kohdistuvia vaikuttamiskeinoja ovat mm. poliittinen painostus, informaatiokampanjat, rajavakauden horjuttaminen ja taloudellisen vaikutusvallan kasvattaminen.
 
Nämä kaikki asiat kertovat siitä, että uuden tiedustelulain voimaantulolla on jo kiire. Eduskunta hyväksyneekin uuden tiedustelulain ensi viikolla.
 

Hyvää viikonloppua toivottaen!
 
Arto
 
P.S. Lauantaina ollaan Pyynikillä Tampereen Pyrinnön pelissä juhlistamassa Davon Williamsin paidannostoa ja sunnuntaina Vesilahden joulumyyjäisillä Kokoomuksen osastolla klo 11-12.

Arto Satonen

Olen 51-vuotias kansanedustaja Sastamalasta. Toimin tällä hetkellä EU-asioiden parissa suuren valiokunnan puheenjohtajana. Olen myös Pirkanmaan kansanedustajien puheenjohtaja. Aiemmin olen toiminut eduskunnan varapuhemiehenä ja Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajana.

Arto Satonen

Olen 51-vuotias kansanedustaja Sastamalasta. Toimin tällä hetkellä EU-asioiden parissa suuren valiokunnan puheenjohtajana. Olen myös Pirkanmaan kansanedustajien puheenjohtaja. Aiemmin olen toiminut eduskunnan varapuhemiehenä ja Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajana.